Κυριακή, 2 Μαρτίου 2014

Αν το κρέας είναι πρόβλημα, τι γίνεται με τα συμπληρώματα πρωτεΐνης;



Πολλοί αθλητές και σχεδόν οι περισσότεροι νέοι που ασχολούνται με το body building χρησιμοποιούν συμπληρώματα διατροφής και ειδικά συμπληρώματα πρωτεΐνης, με σκοπό τη γρήγορη και σημαντική αύξηση μυικού όγκου. Πόσο ακίνδυνη όμως είναι η τακτική χρήση τέτοιων συμπληρωμάτων;

Ένα από τους  πιο ήπιους κινδύνους από τη χρήση συμπληρωμάτων πρωτεϊνών είναι το ότι οδηγεί σε μια μη ισορροπημένη  διατροφή.  Δυσανάλογη αύξηση της ημερήσιας πρόσληψης πρωτεΐνης σε βάρος των άλλων θρεπτικών συστατικών, βιταμινών και μετάλλων μπορεί να οδηγήσει σε ελλείψεις τους με την πάροδο του χρόνου. Ακόμα κι αν τα περισσότερα συμπληρώματα είναι εμπλουτισμένα, τα θρεπτικά συστατικά τους δεν προέρχονται από φυσικές πηγές. Η υπερπρόσληψη πρωτεϊνών μπορεί πρακτικά να εκτοπίσει άλλες, απαραίτητες τροφές όπως τα φρούτα και τα λαχανικά. Έτσι, μια μακροχρόνια διατροφή  υψηλή σε πρωτεΐνες μπορεί να οδηγήσει σε μια σειρά από πεπτικά προβλήματα όπως δυσκοιλιότητα ή εκκολπωματίτιδα.
Μακροπρόθεσμα, οι  υψηλές δίαιτες σε πρωτεΐνη συνδέονται με προβλήματα στην καρδιά, στα επίπεδα χοληστερόλης και τα νεφρά. Πολλές τροφές υψηλής περιεκτικότητας σε πρωτεΐνες έχουν υψηλά κορεσμένα λιπαρά και χοληστερόλη που  μπορεί να αυξήσουν τον κίνδυνο των καρδιακών παθήσεων. Μεγάλο φορτίο επίσης για τον οργανισμό αποτελούν  οι επιπλέον τοξίνες από τον μεταβολισμό των πρωτεϊνών όπως το ουρικό οξύ.
Είναι γνωστό πως η κατανάλωση ζωικών πρωτεϊνών οδηγεί στην έκπλυση ασβεστίου από τα οστά και  σε απέκκρισή του στα ούρα. Οι ζωικές πρωτεΐνες έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε αμινοξέα που περιέχουν θείο, ιδιαίτερα κυστίνη και μεθειονίνη. Το θείο μετατρέπεται σε θειική ρίζα, η οποία τείνει στην οξίνιση του αίματος. Για την εξουδετέρωση της όξινης αυτής ρίζας, ο οργανισμός χρησιμοποιεί ασβέστιο από τα οστά το οποίο  στη συνέχεια διαλύτεται στην κυκλοφορία του αίματος και καταλήγει μέσω των νεφρών στα ούρα. Το κρέας και τα αυγά περιέχουν δύο έως πέντε φορές περισσότερα αμινοξέα με θείο από αυτά  που περιέχονται σε τροφές φυτικής προέλευσης. Πράγματι, μελέτες  δείχνουν μια ισχυρή θετική συσχέτιση μεταξύ της πρόσληψης ζωικής πρωτεΐνης και των  ποσοστών καταγμάτων. Μια δημοσίευση του 1994 στην επιθεώρηση American Journal of Clinical Nutrition έδειξε ότι ότανοι ζωικές πρωτεΐνες εξαλείφθηκαν  από τη διατροφή των υποκειμένων,  η απώλεια ασβεστίου μειώθηκε κατά το ήμιση!
Οι χρήστες τέτοιων συμπληρωμάτων πρέπει να λάβουν υπόψην ότι οι παρασκευαστές  συμπληρωμάτων συνήθως προβάλλουν αποτελέσματα χωρίς να τα συνοδεύουν με  αξιόπιστα επιστημονικά στοιχεία, εκμεταλλευόμενοι το νομοθετικό κενό. Έτσι, ουσία κανείς δεν παρέχει  επαρκή  ερευνητικά δεδομένα που αποδεικνύουν ότι αυτά τα συμπληρώματα κάνουν ό,τι υπόσχονται. Επιπλέον, ένα προϊόν που τα συστατικά του χαρακτηρίζονται «φυσικά» δεν σημαίνει ότι είναι και ασφαλές.
Σημαντική παρατήρηση είναι πως στις Η.Π.Α. τα διαιτητικά συμπληρώματα αντιπροσώπευαν λίγο περισσότερο από τις μισές ανακλήσεων φαρμάκων για  το 2004. Συνήθως δε, άτομα που κάνουν χρήση συμπληρωμάτων δεν σταματούν στα πιο απλά αλλά προχωρούν και σε χρήση συμπληρωμάτων που περιέχουν και  φαρμακευτικά συστατικά (όπως τα στεροειδή), που θα μπορούσαν να προκαλέσουν «σοβαρές αρνητικές συνέπειες για την υγεία ή θάνατο», σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύθηκε στην επιθεώρηση JAMA Internal Medicine στις 15 Απριλίου 2013. Μεγάλο μέρος των προϊόντων αυτών απευθύνονταν σε αθλητές  bodybuilding.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου