Σάββατο, 7 Μαΐου 2011

Το σουσάμι

...που πουλούσε με το δράμι, κουλουράκια με σουσάμι... έλεγε το γνωστό τραγουδάκι του «Ρεμπέτικου». Εσείς όμως αφήστε τα κουλουράκια και πάρτε μόνο το ωμό, αναποφλοίωτο σουσάμι, έναν από τους πιο πλούσιους θρεπτικά σπόρους με πολλές χρήσεις.

Διατροφικά δεδομένα
Το σουσάμι, πέρα από τη νοστιμιά του  είναι πολύ πλούσιο σε σίδηρο, μαγνήσιο, μαγγάνιο και  χαλκό. Περιέχει επίσης βιταμίνη Ε (τοκοφερόλη) και Β1 (θειαμίνη). Το λάδι που προέρχεται από το σουσάμι οναμάζεται  σησαμέλαιο και έχει την υψηλότερη περιεκτικότητα σε αντιοξειδωτικές ουσίες, μεταξύ των έξι πιο διαδεδομένων βρώσιμων ελαίων. Περιέχει  λιγνάνες, οι οποίες με τη σειρά τους περιέχουν σησαμίνη, ένα φυτοοιστρογόνο με  αντιοξειδωτικές και αντικαρκινικές ιδιότητες. Οι φυτοστερόλες που  υπάρχουν στο σουσάμι σχετίζονται με μειωμένα επίπεδα χοληστερόλης στο αίμα. Το σουσάμι είναι επίσης μια καλή πηγή του αμινοξέος μεθειονίνη. Η μεθειονίνη είναι ένας σημαντικό παράγοντας για την αποτοξίνωση του ήπατος και βοηθά στην απορρόφηση των άλλων αμινοξέων.
Καλό θα είναι το σουσάμι να αλέθεται  ή κονιορτοποιείται, έτσι ώστε  τα θρεπτικά συστατικά του να απορροφώνται καλύτερα.

Μέταλλα
Ένα τέταρτο του φλιτζανιού σουσάμι παρέχει το  74% της ημερήσιας απαιτούμενης ποσότητας χαλκού. Πολλοί ερευνητές έχουν διαπιστώσει ότι ο χαλκός βοηθά στη μείωση του  πόνου και του πρηξίματος  που προκαλεί η  ρευματοειδής αρθρίτιδα. Ο χαλκός διαδραματίζει σημαντικό ρόλο σε μια σειρά από αντιφλεγμονώδη και αντιοξειδωτικά ενζυμικά συστήματα. Παίζει  επίσης ένα σημαντικό ρόλο στη διατήρηση της δομής και της  ελαστικότητας των αιμοφόρων αγγείων, των οστών και των αρθρώσεων.
Η  ίδια ποσότητα (ένα τέταρτο του φλιτζανιού) σουσάμι παρέχει το 30% των ημερήσιων αναγκών μας σε μαγνήσιο, το οποίο υποστηρίζει τα αγγεία αλλά και την υγεία του αναπνευστικού. Το μαγνήσιο αποθαρρύνει τους σπασμούς των αεραγωγών στο άσθμα και βοηθά στη μείωση της υψηλής αρτηριακής πίεσης. Επίσης, παίζει ρόλο στην πρόληψη του τρίδυμου σπασμού των αγγείων που προκαλεί τις κρίσεις ημικρανίας.
Από την ίδια ποσότητα σουσαμιού επίσης λαμβάνουμε  το 35% των ημερήσιων αναγκών μας σε ασβέστιο. Το ασβέστιο προστατεύει τα κύτταρα του παχέος εντέρου από τα χημικά που προκαλούν καρκίνο, βοηθά να διατηρηθεί η  πυκνότητα των οστών και μπορεί να βοηθήσει στην πρόληψη της ημικρανίας σε όσους υποφέρουν από αυτή.
Ο ψευδάργυρος στο σουσάμι μπορεί να βοηθήσει στην πρόληψη της οστεοπόρωσης.

Φυτοστερόλες
Οι φυτοστερόλες, οι οποίες είναι ενώσεις με χημική δομή παρόμοια με τη χοληστερόλη,  πιστεύεται ότι μειώνουν τα επίπεδα χοληστερόλης,  ενισχύουν την ανοσολογική αντίδραση και μειώνουν τον  κίνδυνο ορισμένων ειδών καρκίνου. Το σουσάμι έχει υψηλή περιεκτικότητα σε φυτοστερόλες της τάξης των 400 mg ανά 100 γραμμάρια.

Πεπτικό σύστημα
Η κατανάλωση  σουσαμιού  ανακουφίζει τη δυσκοιλιότητα και αφαιρεί τα παράσιτα από τον εντερικό σωλήνα. Ενισχύει την πέψη, τονώνει την κυκλοφορία του αίματος και οφελεί  το νευρικό σύστημα. Μια  ενδιαφέρουσα έρευνα  μάλιστα έδειξε εντυπωσιακή διαφορά στην απαίτηση χειρουργικής επέμβασης ή στην  παραμονή στο νοσοκομείο σε ασθενείς με μερική απόφραξη του λεπτού εντέρου (SBO) στους οποίους είχε χορηγηθεί σησαμέλαιο.

Σησαμέλαιο
Το σησαμέλαιο χρησιμοποιείται συχνά στην αρχαία ινδική αγιουβερδική ιατρική σε μασάζ και θεραπείες υγείας του σώματος και των δοντιών. Γενικά το σησαμέλαιο είναι  ιδανικό λάδι για μασάζ, λόγω των εξαιρετικών του μαλακτικών ιδιοτήτων. Τρίβοντας με σησαμέλαιο το δέρμα μπορεί να απαλύνουμε ένα μικρό έγκαυμα ή να ενισχύσουμε την επούλωση χρόνιων παθήσεων του δέρματος.

.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου