Κυριακή, 20 Μαρτίου 2011

Ποιος πρέπει να δοκιμάσει δίαιτα εξάλειψης γλουτένης/καζεϊνης;


Είδαμε τους βασικούς κανόνες της διατροφής, τα ναι και τα όχι, απλές κατευθύνσεις για την καθημερινή παρασκευή της τροφής μας. Συχνά όμως οξεία προβλήματα απαιτούν και  πιο αυστηρή αντιμετώπιση, ειδικά για κάποιες από τις πολύ κοινές διατροφικές πρωτεϊνες που φαίνεται πως μπορεί να δημιουργούν σοβαρά προβλήματα στον οργανισμό: τη γλουτένη και την καζεϊνη.
Η γλουτένη είναι βασικό συστατικό των σιτηρών, όπως το σιτάρι , το κριθάρι, η σίκαλη και η βρώμη. Η καζεϊνη βρίσκεται στα γαλακτοκομικά. Και οι δύο είναι βασικά συστατικά  σε τροφές που καταναλώνουμε με μεγάλη συχνότητα και ποσότητα, ειδικά στον δυτικό κόσμο. Παρόλα αυτά, οι σπόροι δημητριακών και το γάλα είναι τροφές που καταναλώνουμε τα τελευταία 6-8.000 χρόνια, διάστημα πολύ μικρό για εξελικτική προσαρμογή, συγκρινόμενο με τα εκατομμύρια χρόνια της εξέλιξής μας με τελείως διαφορετικές τροφές. Σκεφτείτε πως κανένα άλλο ζώο δεν καταναλώνει γάλα μετά την βρεφική ηλικία, πόσο μάλλον γάλα άλλου είδους! Κανένα συγγενικό μας είδος δεν τρέφεται με σπόρους.  Μεγάλα κομμάτια του πληθυσμού της Ασίας δεν καταναλώνουν καθόλου σιτάρι ή γαλακτοκομικά. Ακόμη και στους «προσαρμοσμένους» πληθυσμούς της Δύσης περίπου 1 στους 60 παρουσιάζει έντονη αλλεργική αντίδραση στην κατανάλωση γλουτένης, ασθένεια που αναφέρεται σαν δυσανεξία στη γλουτένη ή κοιλιοκάκη! Πολλοί μάλιστα από τους δυσανεκτικούς στη γλουτένη δεν εμφανίζουν καθόλου συμπτώματα μέχρι να νοσήσουν  τελικά από σοβαρές ασθένειες.
Το πρόβλημα με τη γλουτένη φαίνεται πως είναι η διάσπασή της κατά την πέψη της σε απλούστερες πρωτεϊνες, τις γλιαδίνες. Αυτές έχουν τη δυνατότητα, ειδικά σε άτομα που φαίνεται να εμφανίζουν  αυξημένη εντερική διαπερατότητα – το λεγόμενο Σύνδρομο του Διαρρέοντος Εντέρου – να παρακάπτουν τις εντερικές λάχνες και να περνούν απευθείας στο αίμα, χωρίς να πεπτούν σε απλά συστατικά που μπορεί να αναγνωρίσει ο οργανισμός. Κυκλοφορώντας στο αίμα ή προσκολλούμενες σε κύτταρα του σώματος, προκαλούν την επέμβαση του ανοσοποιητικού συστήματος που πολλές φορές καταλήγει στο να επιτίθεται στα ίδια τα κύτταρα του οργανισμού. Αντίστοιχα προβλήματα δημιουργούν και οι πρωτεϊνες του γάλακτος. Η μεγάλη επεξεργασία, μηχανική, θερμική και χημική των τροφών αυτών στη σύγχρονη διατροφή καθώς και η παρασκευή των σύγχρονων τροφίμων σε μεγάλο ποσοστό από αυτές – δεν έχετε παρά να διαβάσετε τις ετικέτες των βιομηχανοποιημένων τροφών στο σούπερ μάρκετ!-έχει πολλαπλασιάσει δραματικά τις επιπτώσεις τους.
 Σημαντική έρευνα και κλινική εμπειρία δείχνουν ότι άτομα  που εμφανίζουν μια σειρά από  ασθένειες είναι ευαίσθητα στη γλουτένη και την καζεϊνη. Ακόμη κι αν δεν ακολουθήσουν μια ολική αλλαγή στη διατροφή τους, η υγεία τους μπορεί να βελτιωθεί αισθητά και μόνο  με  την εξάλειψή  των πρωτεϊνών αυτών  από τις τροφές τους. Τέτοιες ιατρικές καταστάσεις περιγράφονται στη συνέχεια:
Επιθετικότητα
Αλκοολισμός
ALS( Πλάγια μυοατροφική σκλήρυνση)
Άγχος
Αυτισμός / ADHD (Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής)
Ψυχογενής Βουλιμία
Σύνδρομο χρόνιας κόπωσης / Ινομυαλγία
Άνοια κάτω από 70
• Κατάθλιψη
Ερπητοειδή δερματίτιδα
Σακχαρώδη διαβήτης (I & II)
Εκκολπωματίτιδα
Σύνδρομο Down
Επιληψία
Διαταραχές βάδισης
Πονοκεφάλοι
Υπογονιμότητα
Σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου
Εντερικό λέμφωμα
Δυσπεψία / Δυσαπορρόφηση
Οστεοπόρωση
Κρίσεις πανικού
Κακοήθη αναιμία
Ψωρίαση
Ρευματοειδής αρθρίτιδα
Σχιζοφρένεια
Σύνδρομο Sjogren
Έλκη στο στομάχι
Συστηματικός ερυθηματώδης λύκος
Προβλήματα του θυρεοειδούς
 Η ευαισθησία στη γλουτένη και την καζεϊνη μπορεί να χρειαστεί περισσότερο χρόνο για να αναστραφεί από ότι επιτρέπει μια τυπική δίετα εξάλειψης. Οποιοσδήποτε με μια ή περισσότερες από τις παραπάνω ιατρικές καταστάσεις θα πρέπει να δοκιμάσει μια δίαιτα 100 % εξάλειψης της  γλουτένης/ καζεϊνης για 30 ημέρες. Για να επιχειρήσει κάποιος αυτή τη δίαιτα θα πρέπει να διαβάζει προσεκτικά την λίστα των συστατικών σε όλα τα τρόφιμα τα οποία καταναλώνει και να το αποφεύγει  100% τις πρωτεϊνες αυτές για να δει αποτελέσματα.
Πηγές της γλουτένης είναι:
  • Οτιδήποτε περιέχει σιτάρι , κριθάρι, σίκαλη και βρώμη
  • Οτιδήποτε περιέχει τις λέξεις γλουτένη, γλιαδίνη και γλουτενίνη.
  • Τροφές που δηλώνουν ότι μπορεί να περιέχουν ίχνη από σιτάρι/γλουτένη.
  • Η μαλτοδεξτρίνη / βύνη (εκτός αναφέρει ότι προέρχεται από ρύζι ή καλαμπόκι)
  • Η σάλτσα σόγιας (εκτός αν δηλώνει χωρίς γλουτένη)
  • Φυτικές ίνες /πίτουρο  (αν δεν δηλώνουν ότι είναι χωρίς γλουτένη ή / και προέρχονται από ρύζι ή καλαμπόκι).
  • Υδρολυμένες φυτικές πρωτεΐνες (HVP).
  • Τα πλιγούρι, κουσκούς, ντουρούμ, ντίκλε, καμούτ,  σιμιγδάλι και τριτικάλε
Στους σπόρους χωρίς γλουτένη περιλαμβάνονται το ρύζι, το φαγόπυρο και κεχρί.

Πηγές της καζεΐνης είναι :
  • Οτιδήποτε περιέχοει γάλα, γιαούρτι, τυρί, βούτυρο, κρέμα γάλακτος, παγωτά, κατσικίσιο γάλα, παράγωγα προϊόντα, κλπ.
  • Τα στερεά γάλακτος
  •  Ό, τι δηλώνει  καζεΐνη ή καζεϊνικά άλατα


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου